VERBETER DE WERELD MET JE DUURZAME WEBSITE!

DE EEUWIG GROEIENDE ENERGIEBEHOEFTE

Verwarmen, koelen, verlichten, opladen en meer. We hebben continu energie nodig. Die energiebehoefte wordt alsmaar groter en de energievoorziening alsmaar schaarser. Verbeter de wereld met je energiezuinige, duurzame website.

Kan ik met mijn website dan echt een verschil maken?

Jazeker. Mooi toch?

Jij hebt invloed op je dagelijkse keuzes. Zo is elke aankoop die je doet een keuze. Waar koop je je producten en waar neem je je diensten af? Maar ook; wie zijn de verkopers en wat doen zij met jouw geld?

Op de Eerlijke Geldwijzer kan je zien hoe je bank, verzekeraar of pensioenpartij je geld investeert. Ik probeer goed voor mezelf te zorgen. Dat kan ook zonder dat mijn geld bijdraagt aan wapenhandel, klimaatvervuiling of dierenleed. Op de site van Milieudefensie check je of je groene stroomprovider ook echt groen is. Zo ben ik uitgekomen op Pure Energie. Ik neem mijn energie af bij een leverancier die 100% groene stroom uit Nederland opwekt. Maar hoe zit het met mijn digitale energieverbruik?

IS HET INTERNET ECHT ZO’N ENERGIESLURPER?

Dat onze websites, social media, mailverkeer en in hele grote mate AI (artificial intelligence) energie nodig hebben is duidelijk. De mens is kampioen data genereren. Data die allemaal opgeslagen moet worden. AI doet daar nog een flinke schep bovenop, door zichzelf te trainen door het ophalen en verwerken van die grote hoeveelheden data. Een hoeveelheid die elk jaar verdubbelt (oktober ’23). Die energiebehoefte blijft in de toekomst explosief groeien. Tegen 2030 zal de energiebehoefte van het internet  verdubbeld zijn en rond 2050 5% van de wereldwijde energiebehoefte bepalen (april ’23). 

Maar mijn eigen bescheiden website heeft daar toch geen groot aandeel in? Heeft jouw website daar een aandeel in? Ik had geen idee, dus besloot ik op onderzoek uit te gaan.

HOEVEEL ENERGIE VERBRUIKT JOUW WEBSITE??

Mijn webbouwer en -hoster werd overgenomen door een andere, grotere partij. Het uitgelezen moment om te kijken of je nog tevreden bent en of de site doet wat ie moet doen. Ik was tevreden met de look & feel, maar had dus geen idee hoe ‘groen’ die was.

Na gesprekken met verschillende groene partijen, ben ik uitgekomen bij Bram Baas. Op zijn website schrijft hij heel mooi: Mijn missie is om jouw online aanwezigheid te versterken, terwijl we samen bouwen aan een inclusieve en duurzame digitale wereld.” Dan heb je mij. Maar dan moet je dat nog wel waarmaken. En dat heeft hij gedaan.

Ik ontving een rapport over hoe mijn site presteerde. Op SEO en toegankelijkheid goed, maar op mobiele prestatie bijvoorbeeld niet. Ruimte voor verbetering dus. Maar we waren hier voor een groen vinkje. Die had ik duidelijk niet als ik de site Digital Beacon en Website Carbon moest geloven… 

“Overall this website is rated as bad when it comes to it’s carbon footprint.”

Ok, duidelijke taal. Door een zware en daardoor trage website, stootte ik meer CO2 uit dan nodig was. Werk aan de winkel dus. Wat hebben we (of eigenlijk Bram) gedaan? Als eerste kijk je hoe snel je website is op Google Page Speed. Op basis daarvan heeft hij een aantal principes doorgevoerd die mijn site lichter en sneller maken:

  • Andere software gebruikt voor het bouwen van de website. Veel page-builders laden onnodig veel codes. Resultaat: langzamere website die meer stroom verbruikt. Hiermee is ook het aantal plug-ins geminimaliseerd.
  • Afbeeldingen verkleinen zonder verlies van kwaliteit (vaak wordt gemakshalve de hoogste resolutie gebruikt). Een voorbeeld; alle afbeeldingen op de homepage zijn verkleind van 1,74 MB naar 424 KB.
  • De pagina’s (en dus de afbeeldingen) worden pas geladen als je er naartoe scrolt. Veel websites laden meteen de hele pagina, terwijl je onderkant van de pagina niet eens in beeld hebt.
  • Slechts één lettertype gebruikt, waardoor er minder ingeladen hoeft te worden.
  • Ik ben overgestapt naar de groene webhoster Siteground met servers in Nederland. Je kan je eigen site checken op The Green Web Foundation. Bijkomend voordeel van een groene hoster is dat ze voor efficiency en optimalisatie gaan en daarbij gebruik maken van de laatste technologische ontwikkelingen.

POEPEN VOOR EEN BETERE WERELD

Elke aankoop die je doet is een keuzemoment. Stap voor stap kan je dus het verschil maken. Dat is afhankelijk van je portemonnee, maar waarom zou je de keuze niet maken als die wel binnen je bereik ligt? Dat wil jij toch ook?

Hierbij een lijstje van mijn (h)eerlijke favorieten:

  • The Good Roll; makers van 100% Europees gerecycled én bamboe toiletpaper die met 50% van de nettowinst toiletten bouwen in Ghana.
  • Wakuli; koffieproducenten met drie belangrijke klanten: de koffieboer (langdurige relatie & eerlijke prijzen), de planeet (regeneratieve koffieproductie) en jijzelf (lekkere koffie!).
  • Van koffie naar koffer: Nortvi; een mooi en ook nog eens leuk merk. Koffers die lang meegaan (onderdelen los te vervangen), eerlijk worden geproduceerd, makkelijk in gebruik en knettermooi zijn. Nee, ik heb geen aandelen.
  • The Chocolate Makers; knetterlekkere chocolade die solar-powered en emissie-vrij in Amsterdam-Noord wordt gemaakt. Met klassieke smaken als melk en puur, maar ook avontuurlijke repen als sinaasappel & peper of gepofte quinoa & gember. Je proeft de ambacht en puurheid van de reep. Hierna wil je geen supermarktzooi meer.

Alle vier de merken zijn Nederlands, waardoor het vervoer naar je voordeur ook nog eens duurzaam is. Mooi toch?

DUURZAAM = SNELLER & EFFICIËNTER

Maar nu dus ook mijn website rubendingemans.nl. Het begon met een zoektocht naar het groene vinkje en heeft geresulteerd in in een duurzamere, maar ook snellere en heldere site. Die op desktop èn mobiel goed presteert en een stuk minder CO2 uitstoot.

Wil je meer weten? Lees dan Bram’s blog of kijk op zijn site. Ik ben een eenpitter en Bram ook. Dat leverde korte communicatielijnen en duidelijke afspraken op. En hij is ook nog eens een hele aardige gast. Ook fijn.

Heb je de smaak te pakken? Dan kan je daarnaast nog een paar stappen nemen om je digitale energieverbruik te verminderen:

  • meld je af voor nieuwsbrieven die je toch niet leest.
  • wees selectief in wat en hoeveel je post.
  • schoon je social media af en toe eens op (waarom heb ik dat toen überhaupt gepost?)
  • repareer je devices indien mogelijk
  • koop refurbished
  • laat volle accu’s niet aan de lader

Ik ben niet roomser dan de paus en het lukt mij ook niet altijd. Maar je bepaalt zelf hoe je in deze wereld wil staan en welke keuzes daarbij horen. Stap voor stap kan je het verschil maken. Duurzaamheid is een proces. Het begint met een intentie die naar verloop van tijd alleen maar blijft groeien en verbeteren. Mooi toch.

Lieve groet,

Ruben

#presentator #voiceover #moderator #dagvoorzitter #stemacteur #acteur #ondernemer #freelancer #duurzamewebsite #duurzameondernemer